Mijn kind heeft rekenproblemen

Als je kind moeite heeft met rekenen, merk je dat thuis vroeg of laat bijna altijd. Je kind kan onzeker, gefrustreerd en angstig worden. Soms ontstaat er zelfs regelrechte paniek. Bijvoorbeeld bij het maken van het rekenhuiswerk. Je kind weigert de sommen nog te maken of bijt zich juist enorm vast en doet uren over het huiswerk.

Op school krijgt je kind de les bijna nooit af. En de extra uitleg van de juf of meester helpt niet voldoende. Als je kind thuiskomt zegt hij of zij: “Rekenen is stom. Ik snap het niet.” Wat is er toch aan de hand? En hoe kun je je kind helpen?

"Die stomme sommen!" Wat doe je als je kind een hekel heeft aan rekenen?

Wij werken aan de basis: zelfvertrouwen en succes

Wil je graag weten hoe jij je kind beter kunt helpen? En wil je graag zicht op de oorzaak van de rekenproblemen? Zoek je hulp voor je kind zodat rekenen weer leuk wordt? Dan kun je bij ons terecht. Wij kunnen achterhalen waar je kind precies in vastloopt. En hoe we het beste kunnen helpen. Eindelijk kan je kind gaan werken aan de basis en doet het weer succeservaringen op. Zo krijgt je kind weer zelfvertrouwen en gaat het ervaren: ik kan ook rekenen!

onthouden

Rekenen is bij uitstek een ‘paniekvak’ als het niet lekker gaat. Het is voor kinderen met rekenproblemen vaak lastig om de sommen te automatiseren. Dit betekent bijvoorbeeld dat het moeilijk is om de tafels te onthouden. Maar ook weten veel kinderen met rekenproblemen de sommen tot 20 niet uit hun hoofd.

Dit zorgt ervoor dat ze veel tijd kwijt zijn aan het uitrekenen van sommen die andere kinderen uit hun hoofd weten. Hierdoor komen ze tijdens de rekenles vaak in tijdnood. Bovendien zorgt het er ook voor dat ze veel onnodige foutjes maken (is 7x6 nou 42 of 52?).

Superfrustrerend, je maakt teveel fouten en je krijgt je werk steeds niet af.

begrijpen

Veel kinderen hebben begripsproblemen bij het rekenen. Het uitrekenen van een som die net uitgelegd is, lukt vaak prima. Maar diezelfde som kan een week later een groot probleem zijn. En verhaaltjessommen zijn dan vaak een ramp: hoe haal je nou die som uit dat stukje tekst?

Als ouder vind je het lastig om je kind te helpen. Je hebt het zelf vroeger anders geleerd en bovendien vind je het lastig om te zien waar het nou precies mis gaat. Als je naast je kind zit, lukt het best aardig. Op school gaat het veel minder goed.

Is je kind faalangstig? Of zijn er hiaten in zijn of haar kennis?

Hoewel onze zoon rekenen eerst echt niet leuk vond, is hij met jullie aanpak aan de slag gegaan. Hij merkte al snel dat hij vooruitging. Dat motiveerde hem om door te gaan en hij heeft nu ook de Cito op zijn niveau kunnen maken.

Ouders van zoon met dyscalculie (groep 6)

Wat maakt ons bijzonder?

deskundigheid en ervaring

Wij zijn beiden dyscalculiespecialist en we hebben 15 jaar ervaring in het begeleiden van kinderen met rekenproblemen. Wij weten wat werkt en wat niet werkt. Wij richten ons altijd op het versterken van de basis en het zelfvertrouwen. We ordenen samen met het kind wat het al beheerst en wat het nog gaat leren. Ordening geeft namelijk overzicht.

We werken altijd met een plan op maat: we gebruiken de materialen en methodieken die bij jouw kind passen en volgen nooit een vast programma. Zo is de hulp afgestemd op wat jouw kind nodig heeft.

veiligheid en vertrouwen

Onze relatie met je kind is voor ons heel belangrijk. Je kunt alleen leren als je je veilig voelt. Onze leerlingen komen altijd met veel plezier naar de praktijk en ervaren dat wij ze écht kunnen helpen. Ze krijgen succeservaringen en zo groeit hun zelfvertrouwen. Ze krijgen altijd ruimte om hun verhaal te doen en plezier te maken. We werken op een ontspannen manier en gebruiken veel spelletjes en aantrekkelijke materialen.

Ook bieden wij veel visuele steun, er wordt wat afgetekend in onze praktijk. Onze werkruimtes zijn huiselijk en prettig ingericht en we hebben kasten vol met rekenspelletjes. En niet te vergeten: onze warme chocomel is beroemd.

Onze dochter gaat de lessen bij Ingrid zeker missen! Ze heeft in een fijne veilige sfeer heel veel geleerd en steun gekregen. Ze lijkt zich veel minder druk op te leggen voor school, terwijl ze meer huiswerk doet, doordat ze er meer plezier in heeft gekregen.

Moeder van een dochter (groep 7)

Hoe werken wij?

nulmeting

We doen altijd eerst een rekenonderzoek waarin we kijken naar de automatisering van het rekenen, de beheersing van de verschillende soorten sommen en naar het maken van verhaaltjessommen. Ook praten we uitgebreid met je kind over het rekenen: wat gaat er goed? En wat is er lastig? Wat zijn de bibbersommen? En wat zijn de ‘makkies’?

Tijdens de toetsing is er ruimte voor plezier en gesprekjes. Onze ervaring is dat de kinderen het heel fijn vinden om nu eens goed uit te zoeken waarom het rekenen zo lastig is voor ze. Ze worden gezien en gehoord en krijgen alle tijd om te laten zien wat ze kunnen.

plan

Na de toetsing maken we een verslag en bespreken we dit met jullie. We gaan werken aan de ontbrekende rekenbouwstenen. Dat kan automatisering zijn, maar vaak zijn dat ook een aantal rekenonderdelen waarbij begripsproblemen zijn ontstaan. Verhaalsommen zijn altijd ook een onderdeel van de begeleiding. We sluiten zoveel mogelijk aan bij de lesstof en de materialen die ook in de klas gebruikt worden.

Soms heeft jouw kind echt iets anders nodig en stemmen we met school af dat we gaan werken met een manier die beter bij jouw kind past. We werken met handige opzoekkaartjes met stappenplannen voor moeilijke sommen. Ook maken we gebruik van online rekenprogramma’s en heel veel rekenspellen. Als je kind (tijdelijk) gebruik moet maken van hulpmiddelen, overleggen we altijd met school zodat hij of zij die hulpmiddelen ook in de klas kan gebruiken.

plezier

Omdat plezier in rekenen voorop staat, werken we veel met spelletjes. Je kind zal regelmatig rekenspellen mee naar huis nemen om thuis te spelen. Daarnaast geven we ook altijd rekenwerk mee naar huis. Dat kan online oefening zijn. Maar het kan ook gaan om een puzzel, een rekenmysterie of een werkblad.

Uitgangspunt is altijd dat je kind het thuis met gemak en plezier moet kunnen maken. Lukt dat niet? Dan leg je het huiswerk weg en pakken wij het de volgende les samen op. Thuis strijd voeren om het rekenhuiswerk is vanaf nu verleden tijd.